ACOS versus ROAS

Zowel Google als Amazon bieden de mogelijkheid PPC campagnes in te zetten. Lange tijd werd in Amazon niet ROAS, maar ACOS als KPI getoond. ACOS staat voor Advertising Cost Of Sales. De Amazon ACOS wordt iets anders berekend dan ROAS:

 

ROAS formule:

ROAS = Omzet uit je Advertenties / Kosten van je advertenties * 100%

Stel je geeft in een maand €500,- uit aan advertentiekosten en uit die advertenties komt een omzet van €2.500 dan is je ROAS:

€2.500 / €500 * 100% = 500%

ACOS formule

ACOS = 100% * Kosten van je Advertenties / Omzet uit je Advertenties

In het vorige voorbeeld kom je dan uit op:

100% * €500 / €2.500 = 20%

Omdat door adverteerders over het algemeen gebruik gemaakt wordt van een ROAS doelstelling, is Amazon ook overgestapt naar het rapporteren van ROAS in plaats van ACOS resultaten. Dit ondanks het feit dat een ACOS meteen inzicht geeft in hoeveel procent van je omzet opgaat aan advertentiekosten, en je meteen een goed gevoel geeft over de hoogte van je advertentie uitgaven.

In de praktijk zien we dan ook dat mensen de ROAS doelstelling weer terugrekenen naar een KPI die te vergelijken is met ACOS, omdat dit ze een beter beeld geeft.

ROAS heeft ook een exponentieel karakter. Een ROAS van 1.500% lijkt sterk te verschillen t.o.v. een ROAS van 2.000%, maar feitelijk is een stap van een ROAS van 250% naar 500% een veel grotere stap in termen van ACOS.

In onderstaande tabel hebben we een aantal voorbeelden voor ROAS en ACOS naast elkaar gezet:

Acos vs ROAS

 

Wil je meer weten over de ROAS formule en hoe deze toe te passen? Lees dan de blog over de Wat is ROAS en hoe bereken je het